vrijdag 17 juni 2011

Waarom is kledij zo'n statussymbool? Of klopt dat niet?

Soms begrijp ik niet goed wat iedereen zo mooi vindt aan kledij. Dat is toch gewoon een lapje stof dat je aandoet? Je staat 's morgens op, je doet je kleren aan, en hop, je bent weg, naar school of naar het werk. Vooral in de weekends of 's avonds vind ik kledij echt niet belangrijk. Je zit toch in je huis, wat maakt het je uit dat je dan geen merk t-shirt van o'neil of iets dergelijks aanhebt?



Merken worden wat mij betreft een beetje overgewaardeerd. Als er op je t-shirt een merk staat van bijvoorbeeld Lacoste, ben je dan meer waard dan iemand met een neutraal t-shirt? Toegegeven, kledij is ook wel een vorm van een statussymbool. Als iemand met een Lada rijdt, zal je die persoon ook minder hoog inschatten dat komt diezelfde meneer af met een Jaguar. Dergelijke veronderstellingen gebeuren nu eenmaal en misschien moet ik me toch gewoon neerleggen bij het feit dat merkkledij een (te) belangrijke rol speelt in onze samenleving.

Geef mij maar iets origineels, bijvoorbeeld zelf je t-shirts bedrukken. Dat is ten minste iets persoonlijks. Liefst zo goedkoop mogelijk! En natuurlijk moet je niet vals spelen, door zelf goedkope t-shirts te laten bedrukken met het logo van een merk op (al mag dat wellicht niet). Nee, gewoon een eigen creatie ontwerpen en die vervolgens laten printen op je sweater, trui, pet of t-shirt, dat zijn nou eens mensen die een mening hebben!

Verder nog iets te vertellen over kledij? Nah, ik ben uitgepraat. Tijd om in bedje te kruipen want mijn hersenen raken precies wel oververhit. Zoveel nadenken en zever neerschrijven op een korte termijn, ik vraag me soms af of dat wel gezond is hihi :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten